Säker i bil!


När jag tidigare idag stod och låste min cykel kom det ett utlänskt par med en liten bebis, kan tänka mig att bebisen var omkring 1 månad gammal. Bebisen satt i ett nytt, fint babyskydd som Pappan bar, de gick bort mot sin bil, som såg ut att vara av den nyaste årsmodellen. Jag tänker då för mig själv att man inte ska ha så förutfattade meningar om utlänningar. Oftast, i alla fall jag tänker att de inte är så ansvarsfulla när det gäller mycket (pga att det är så i deras hemland) t.e.x i Thailand sitter ju barnen bakpå mopeder utan hjälm, 10 ungar på ett stort flak kommer i full fart, Mammor har sin lilla bebis i famnen i framsätet osv.

I alla fall, jag tänkte att det finns ju faktsikt utlänningar som förstår att det är viktigt att ha sitt lilla barn i babyskydd. Sen ser jag, att Pappan av någon anledning sätter babyskyddet med den lilla bebisen i, framåtvänd i bilen(!!!) det är ju helt livsfarligt! En sådan liten bebis har ju noll styrsel i sin nacke, huvudet är ju så stort. Vid en krock skulle det sluta riktigt illa.

Jag citerar från Barn i bils hemsida:

"Upp till minst fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. Helst ska barnet sitta bakåtvänt så länge det går att använda någon av de bilbarnstolar som finns på marknaden. Det är av stor vikt att inte vända på barnet för tidigt. Detta förekommer tyvärr i delar av övriga Europa vilket resulterat i att barn skadas allvarligt eller dödas i större utsträckning än som hade varit fallet med en bakåtvänd bilbarnstol"

Vi har Lukas i en bakåtvänd barnbilstol. Och det är för oss självklart! Hans säkerhet går ju före precis allt! Jag skulle aldrig förlåta mig själv om han skadades/dog pga att vi varit oansvariga och satt honom fel i bilen.

Sen vill jag göra klart för alla, så att ingen tar illa upp. Att det är självklart att även en SVENSK familj kan göra detta fel. Jag är inte rasist eller liknande bara för att jag skrev det jag gjorde. Det är bara den uppfattningen jag har.



- Här är det bakåtvänt som gäller!


Hur har ni era små i bilen när ni är ute och åker?

Kommentarer
Postat av: Linnea - Mamma till Freja

Sv: Den är fre 9-18 och lör 9-13 på Sandbäcksgården =)

2010-04-21 @ 20:22:04
URL: http://familjenlonnfeldt.blogg.se/
Postat av: Linnea - Mamma till Freja

Sv: Tack för tipsen =)

2010-04-21 @ 20:24:00
URL: http://familjenlonnfeldt.blogg.se/
Postat av: Sandra

Lea är lite över tre år och hon sitter fortfarande bakåtvänd. Helst ska barnen sitta så tills de är 4 år så så får det bli :)

2010-04-26 @ 21:04:51
URL: http://leasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0