Farmors limpa


Har ikväll gett mig in på att baka bröd- jag fick receptet av min farmor i lördags. Det är ett bröd som inte behöver jäsa vilket ju är smidigt! Min farmor sa till mig hur lätt denna deg skulle vara att svänga ihop bara sådär. Glad i hågen började jag, och vi fick många skratt jag, Martin och min mor. Den var den smetigaste och kletigaste deg jag varit med om! Kom i alla fall på sen att det är klart att det är lätt att göra degen för min farmor, hon har ju en assistent som svänger ihop den på ett kick. Ja i alla fall så ställde jag in degklumpen i ugnen och var besviken!!

Nu har vi tagit ut brödet, och smakat! Jättegott!! Den kanske inte är så fager, men visst är det insidan som räknas? :)

Kan tipsa er att ge er in på att baka brödet, även om ni precis som jag inte har en assistent!

Här kommer receptet och ett par bilder.

1 liter fil
3 dl mörk sirap
1 dl vetemjöl
1 kg + 2 dl rågsikt
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
om man vill kan man blanda i lite russin.

Allt detta är bara att blanda ihop till en deg, det spelar ingen roll vad du blandar i först, bara i med allt på en gång.
Arbeta sen degen tills den blir jämn och fin (svårt!!! kanske till och med omöjligt!!)

Forma sen degen till en limpa i en långpanna med bakplåtspapper alt smörj pannan med fett.

Ha sen först limpan i 100 grader i 45 minuter, efter det höj tempraturen till 175 grader och låt den stå yttligare 30 minuter.

Vips så har ni ett kanongott bröd, och mycket! Kanon att frysa in!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0