Varför inte katt?


Många som har hund, i vilket fall de som har en rashund ställer ut sin hund på diverse hundutställningar, och gör detta mer eller mindre till en livstil. Flänger runt över hela vårat avlånga land för att få en bedömning på sin jycke. Jag vet detta av egen erfarenhet då jag är uppvuxen i en hundkennel. Vi åkte ofta, flera gånger per år på hundutställning. Dessa människor behandlar sina hundar som att de vore sina barn, de är verkligen deras liv. Jag själv har längre inget intresse av hundar och hundutställningar. Jag tycker givetvis om hundar, men vill inte ha hund själv. Jag antar att jag fått för mycket av allt som har med hundar att göra.

Iställer har jag ett brinnade intresse för katter. De är verkligen det perfekta djuret för mig. Jag älskar verkligen katter, och alla de katter vi haft. Efter det att Ilysse och Jeenge lämnade oss så köpte vi Poqita, och snart även en till katt. De är av rasen Norsk skogkatt. En lite dyrare katt, inga huskatter som de andra vi haft. Poqitas uppfödare, och även uppfödaren till den andra katten vi ska få hem vill väldigt gärna att vi ska ställa ut katterna, för att få en bedömining på dem. Jag tycker att detta verkar hur kul som helst och vill mer än gärna testa på detta och samtidigt få en bedömning på mina katter. MEN.. När man berättar detta för folk så skrattar dem mer eller mindre bara, det kan vara folk som har HUND och ställer ut sina hundar. Att ställa ut en katt verkar för dem, och övriga människor vara fånigt och dumt på något sätt.

Då undrar jag, vad gör det mer fånigt än vad det är att springa runt med en hund i ringen?


Samma sak gäller kostanden av en katt. Så fort vi berättar vad en Norsk skogkatt kostar så utbrister alla "VAAAA???" "Så mycket skulle jag aldrig betala för en KATT!". Om man därimot köper en hund, ja då rynkar ingen på nästan över priset som är många fler tusenlappar än vad vi betalt för våra katter, om jag därimot skulle köpa en hund för en tusenlapp skulle folk gnälla, men att köpa en katt för en hundralapp är ok. Jag förstår bara inte riktigt varför en hund skulle vara mer värd än en katt.






Kommentarer
Postat av: emma.e

Klart du ska ställa ut kissemissen =) inget konstigt med det!!!

2010-07-22 @ 23:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0